آموزش بیگ بلو باتن برای معلم و دانش آموزان

آموزش بیگ بلو باتن برای معلم و دانش آموزان

یکی از پرمخاطب ترین پلتفرم برگزاری کلاس آنلاین بیگ بلو باتن میباشد. بیگ بلو باتن با توجه به امکانات و قابلیت های متفاوتی که دارد میتواند نیازهای افراد را در برگزاری این کلاس ها تامین کند. بیگ بلو باتن با توجه به سادگی کاربری که دارد بیشتر مورد استقبال دانش آموزان و معلمان قرار گرفته است. بنابراین بر آن شدیم تا توضیحات مختصری در باب آموزش بیگ بلو باتن برای معلم و دانش آموزان ارائه گنیم. 

آموزش کار با بیگ بلو باتن

بیگ بلو باتن از جمله نرم افزار های اوپن سورس میباشد که این یعنی دائما درحال بروز رسانی است و امکانات متنوعی را برای کاربر فراهم کرده است. کار با بیگ بلو باتن بسیار ساده است و کاربران بدون نیاز به آموزش های پیچیده میتوانند از این پلتفرم استفاده کنند. ابتدا باید اقدام به ایجاد کلاس و ارسال لینک برای کاربران کرده و وارد فضای کلاس شوید بعد از ورود به کلاس به شما دو دسترسی نمایش داده میشود:

  1. ورود به عنوان شنونده
  2. فعالسازی میکروفن

)) اگر گزینه ی ورود به عنوان شنونده را انتخاب کنید دیگر امکان صحبت در داخل کلاس وجود ندارد مگر اینکه یکبار از کلاس خارج شده و مجددا وارد شوید

)) درصورت انتخاب میکروفن بیگ بلو باتن ابتدا از شما یک تست صدا خواهد گرفت اگر اکوی صدای خود را شنیدید پذیرش را زده وارد کلاس شوید. در غیر اینصورت یکی دیگر از ورودی های میکروفن را انتخاب کرده و مجددا تست کنید. 

ویژگی های کلاس آنلاین بیگ بلو باتن

1) امکان اشتراگ‌گذاری فایل های آموزشی

2) اشتراک صفحه نمایش

3) ضبط کلاس های آنلاین

4) استفاده از تخته‌ سفید مجازی

5) چت عمومی و خصوصی 

6) امکان ایجاد اتاق های بریک اوت 

امکاناتی که در کلاس بیگ بلو باتن برای معلم نشان داده میشود

امکاناتی که صفحه ی بیگ بلو باتن برای معلم یا دانش آموز نشان میدهد متفاوت است و طبیعتا دسترسی های معلم بیشتر میباشد. بنابراین در آموزش بیگ بلو باتن برای معلم و دانش آموزان باید این نکته را مورد توجه قرار داد. 

امکانات و دسترسی های معلم

  • پیام ها

در این بخش امکان چت به صورت عمومی و خصوصی وجود دارد. تمامی دانش اموزان در صورتی که قفل نباشند میتوانند در این بخش چت کنند ولی به صورت عمومی. امکان چت خصوصی فقط برای معلم فعال است و معلم میتواند با انتخاب نام کاربر وارد چت خصوصی با کاربر شود. 

نکته: البته امکان چت خصوصی برای دانش اموزان نیز وجود دارد که معلم از بخش تنظیمات بیگ بلو باتن میتواند مورد این دسترسی را غیر فعال کند.

  • یادداشت های اشتراکی

معلم میتواند در این بخش مطالب و نکات کلیدی کلاس را برای دانش آموزان یادداشت کند و دانش آموزان نیز امکان دانلود آن را داشته باشند.

  • کاربران

معلم میتواند لیست کاربرانی که در کلاس حضور دارند را در نوار کنار کلاس ببیند و دسترسی های مختلفی نسبت به این کاربران داشته باشد. به عبارت دیگر معلم میتواند با کلیک روی اسم هر کاربر دسترسی های مربوطه را فعال یا غیر فعال کند:

  1. بستن صدای کاربر
  2. قفل کاربر
  3. شروع گفتگوی خصوصی 
  4. تغییر نقش

همچنین معلم دسترسی دارد از بخش تنظیمات کاربران این دسترسی ها را به صورت جمعی به کاربران اختصاص دهد.

  • وایت بورد

معلم در بیگ بلو باتن امکان استفاده از تخته وایت بورد را دارد و میتواند از مکانات مختلف تخته وایت بورد استفاده کند. تخته ی شما قابلیت اسلاید بندی دارد 

  • علامت مثبت 

در زیر تخته سفید در فضای بیگ بلو باتن یک دایره ی آبی میباشد که یک علامت داخل آن میباشد. همین علامت خود دارای چهار گزینه میباشد که امکانات مختلفی از کلاس را میتواند در اختیار معلم قرار دهد:

         -آغاز یک نظر سنجی: برای برگزاری نظرسنجی در کلاس بر روی این گزینه کلیک کنید. برای آگاهی از جزئیات و نحوه نظرسنجی در بیگ بلو باتن، می‌توانید روی لینک کلیک کنید.

        -مدیریت ارائه ها: برای ارائه ی هر فایل آموزشی که میخواهید در کلاس بارگزاری شود از این گزینه استفاده میکنند و با بارگزاری این فایل ها دانش آموزان میتوانند این فایل ها را در کلاس ببینند. 

        -اشتراک گذاری یک ویدئوی خارجی: در این قسمت شما میتوانید لینک فایل مورد نظر خود را در این بخش بارگزاری کنید.

نکته: بریا دریافت لینک فایل شما ابتدا باید فایل مورد نظر را در سایت های آپلود بارگزاری کرده و لینک مربوط به آن را دریافت کنید و در قسمت مربوطه قرار دهید. دقت کنید که این لینک ها باید با پسوند mp4 و ... همراه باشد.

        -انتخاب کاربر تصادفی: معلم  این امکان را در بیگ بلو باتن دارد تا یک دانش آموز را به صورت تصادفی برای سوال انتخاب کند 

  • ضبط کلاس در بیگ بلو باتن

معلم در بیگ بلو باتن این امکان را دارد که بتواند جلسه ی کلاس را ذخیره کند برای این کار باید دکمه ی ضبط بالای صفحه را فعال کرده و در انتها نیز آن را قطع کنید. 

  • بریک آوت

یکی از قابلیت های بیگ بلو باتن داشتن قابلیت ایجاد اتاق بریک اوت میباشد که اصولا برای مشورت های گروهی مورد استفاده قرار میگیرد. معلم در بخش تنظیمات میتواند اقدام به ساخت کلاس های بریک اوت کند . برای این اتاق ها کافیست وارد بخش مربوطه شده و تعداد اتاق ها را مشخص کند سپس کاربران را میتواند به صورت تصادفی یا دستی برای اتاق تعریف نماید .

  1. معلم این امکان را دارد که برای اتاق تایم تعریف کند
  2. معلم میتواند کاربران را بین اتاق ها جا به جا کند
  3. معلم میتواند زودتر از زمان تعیین شده اتاق را ببندد
  4. معلم میتواند تایم اتاق را افزایش دهد
  5. معلم میتواند به هر یک از اتاق ها وارد شود.

بعد از ساختن اتاق برای دانش آموز یک صفحه بالا می آید که باید گزینه ورود را انتخاب کند در اینصورت دیگر به اتاق اصلی دسترسی ندارد تا زمانی که اتاق بریک اوت بسته شود.  

آموزش بیگ بلو باتن برای دانش آموزان

پلتفرم بیگ بلو باتن محیط بسیار ساده ای دارد که فقط با یکبار استفاده از آن میتوان با نحوه ی کاری آن آشنا شد. 

دانش آموز نیز مانند معلم یا برگزار کننده هنگام ورود با دو گزینه ی میکروفن و به عنوان شنونده رو به رو میشوند که باید یکی از این گزینه ها را انتخاب کنند. 

نکته: در بیگ بلو باتن دانش آموز خودش این امکان را دارد که دسترسی به صدا یا دوربین را فعال کند ولی اگر کاربر توسط معلم یا برگزار کننده قفل شد دیگر امکان فعالسازی را ندارد.

در بخش آموزش بیگ بلو باتن برای معلم و دانش آموزان امکاناتی که برای دانش آموز وجود دارد محدود است و نیازی به آموزش زیاد ندارد ولی با مطالعه ی مختصر نیز میتوان اطلاعاتی کسب کرد. 

امتیاز دهید

نظرات و پیشنهادات

Top