در بیگبلوباتن (BigBlueButton)، مشکلات مربوط به میکروفون از رایجترین موارد هستند و میتوانند دلایل سختافزاری، نرمافزاری یا تنظیمات نادرست داشته باشند.
در ادامه، مهمترین مشکلات میکروفون و راهحل هر کدام را به تفکیک آوردهام:
انواع مشکلات میکروفون در بیگبلوباتن راهحلها
۱. صدای شما توسط کاربران شنیده نمیشود
علتهای احتمالی:
میکروفون در مرورگر شناسایی نشده
مجوز دسترسی داده نشده
اشتباه در انتخاب میکروفون در تنظیمات سیستم یا مرورگر
راهحل:
از جلسه خارج شوید و دوباره وارد شوید.
هنگام اتصال صوتی، گزینهی “میکروفون” (Microphone) را انتخاب کنید.

بعد ممکن است از شما دسترسی بخواد باید روی "اجازه" یا "Allow" بزنید و به هیچ وجه روی "Dont Allow" یا "Block" نزنید.

اگر اشتباه روی Block زدید باید یا مجدد وارد لینک شوید یا روی آیکون قفل یا دایره ای کنار آدرس سایت کلیک کنید و مجوز میکروفن و دوربین را بدید.

صدای بلندگو را زیاد کنید، صحبت کنید تا تکرار صدای خود را بشنوید. اگر تکرار صدای خود را نمی شنوید "منبع ورودی" یا "منبع خروجی" را تغییر دهید و مجدد صحبت کنید تا صدای خود را بشنوید.

اگر مشکل باقی بود با یک مرورگر دیگر امتحان کنید. یعنی لینک کلاس را کپی کنید و در مرورگر دیگری مثل کروم، فایرفاکس یا سافاری باز کنید.
۲. صدای میکروفون ضعیف یا قطع و وصل است
علتهای احتمالی:
نویز در محیط یا میکروفون معیوب
اینترنت ضعیف یا ناپایدار
حساسیت پایین میکروفون در سیستم
راهحل:
از هدفون با میکروفون استفاده کنید (بهتر از میکروفون لپتاپ).
در ویندوز:
Control Panel > Sound > Recording > Properties > Levels
ولوم میکروفون را تنظیم کنید.
اینترت خود را تغییر دهید. اگر در حال استفاده از وایفای هستید، به اینترنت خط وصل شوید یا برعکس. اگر همراه اولید به ایرانسل وصل شوید یا برعکس.
برنامههای دیگر را ببندید که پهنای باند مصرف میکنند (مثلاً دانلود، استریم ویدیو).
۳. صدای اکو از میکروفون
علت:
استفاده از اسپیکر به جای هدفون
باز بودن میکروفون چند نفر در یک مکان
راهحل:
از هدفون استفاده کنید.
در جلسات حضوری (چند نفر در یک اتاق) فقط یک نفر میکروفون را باز نگه دارد.
میکروفون کاربران دیگر را از طریق Moderator Mute کنید.
۴. میکروفون شناسایی نمیشود (No mic detected)
علت:
اتصال سختافزاری مشکل دارد
درایور میکروفون نصب نیست
میکروفون در مرورگر یا سیستم غیرفعال است
راهحل:
میکروفون را جدا کرده و دوباره وصل کنید.
در سیستم بررسی کنید:
ویندوز: Control Panel > Sound > Recording
مک: System Preferences > Sound > Input
در مرورگر، میکروفون پیشفرض را انتخاب کنید.
اگر از لپتاپ استفاده میکنید، بررسی کنید که میکروفون داخلی کار میکند یا نه.
راهحل نهایی (در صورت حل نشدن مشکل):
مرورگر را بهروز کنید.
از مرورگر دیگر امتحان کنید (Chrome پیشنهاد میشود).
سیستم را ریاستارت کنید.
از یک دستگاه دیگر وارد شوید.